Fattiggård eller Fjendeland

Museum: Danmarks Forsorgsmuseum, del af Svendborg Museum

 
Projektbeskrivelse
Fattiggård eller fjendeland er et levende og medrivende digitalt dilemmaspil til udskolingen. Ved at spille ”Fattiggård eller fjendeland” oplever eleverne, hvordan livet var for en gruppe socialt udsatte danskere under 2. Verdenskrig. Gennem spillet stilles eleverne over for de samme svære dilemmaer, som adskillige mænd på fattiggårde landet over stod over for. På fattiggårdene var man spærret inde, bag høje mure og pigtråd, men fik man arbejde, opnåede man samtidig tilladelse til at forlade anstalterne. Derfor valgte mange mænd at lade sig hverve til tysklandsarbejde i et forsøg på at undslippe anstalterne og klare sig selv. Spillet bygger på helt ny forskning og stiller skarpt på en ukendt del af fortællingen om Danmark under besættelsen. Fattiggård eller fjendeland er gratis at benytte. Det er målrettet elever i udskolingen, samt elever på ungdomsuddannelsernes første år. Spillet henvender sig til fagene dansk, historie, samfundsfag og kristendomskundskab.
 
Til udskolingslæreren er der skrevet lærervejledning, udviklet undervisningsforløb til historie med bud på tilknyttede læringsmål samt et eksempel på inddragelse af dilemmaspillet i historieprøven. Dette finder du på spillets hjemmeside, hvor du også finder en del af det omfattende kildemateriale, som danner grundlaget for spillets historie. Kildematerialet består af reglementer for tre fattiggårde, afhøringsskemaer, politirapporter, artikler, litteratur og historiske fotos fra perioden 1936-1945 samt tv-klip fra tv-serien “Tysklandsarbejderne”. Dele af kildematerialet indgår i undervisningsforløbet, mens dele af materialet ikke gør. Der er således både mulighed for at bruge kildematerialet i det allerede udarbejdede undervisningsforløb eller bruge materialet til at stykke sit eget forløb sammen. Projektet er støttet af Slots- og Kulturstyrelsen.
 
Målsætning
At give danske skoleelever indblik i en ellers ukendt del af fortællingen om den tyske besættelse af Danmark, 1940-45.
 
Digitale virkemidler
• Fattiggård eller fjendeland er et digitalt dilemmaspil. Man finder spillet på hjemmesiden www.fattiggaardellerfjendeland.dk
• Spillet kan spilles på iPad, tablet eller computer.
• Historien er indtalt af professionelle skuespillere.
• Der er anvendt et omfattende historisk billedmateriale, både som faste billeder og i en række flashfilm.
• Musik og lydeffekter underbygger historiens stemning.
• Eleverne ”bygger” selv deres karakter via af en række valg i spillet, og de har selv indflydelse på historien.
 
Genbrug og videndeling
Projektet har videreudviklet på et eksisterende samarbejde mellem Danmarks Forsorgsmuseum og Rantzausminde skole. 20 udskolingsklasser fra Svendborg og Horsens har deltaget i testdage på Danmarks Forsorgsmuseum, hvor de har afprøvet demoversioner af spillet både analogt og digitalt. På testdagene fik eleverne muligheden for at påvirke spillets udformning og blive en del af projektet. Spillets musik er blandt andet skabt af en lokal svendborgensisk skoleelev. Testdagene sikrede, at projektet blev videndelt på de lokale skoler. Fattiggård eller fjendeland har haft tilknyttet følgeforskning. Historielab har forestået følgeforskningen og skrevet en rapport på baggrund af den. Rapporten ligger på spillets hjemmeside og på Historielabs egen side.
 
Museumsmedarbejdere
• Projektansvarlig, forskning, manuskript: Museumsinspektør Jeppe Wichmann Rasmussen
• Undervisningskonsulent: Ulrik Vestergaard Jensen
 
Leverandører og samarbejdspartnere
• TripleDesign: spiludvikler
• Der er hentet kildemateriale på Rigsarkivet, Landsarkivet for Fyn, Horsens kommunalarkiv, Københavns Stadsarkiv og Svendborg Byhistoriske arkiv.
• Der er anvendt billedmateriale fra Nationalmuseet, www.horsensbilleder.dk, Svendborg Byhistoriske Arkiv, Slesvig Bibliotek, Det Kongelige Bibliotek, Nørre Sundby Lokalarkiv, Billedbyroet, Fagfotografen og www.filmcentralen.dk Samarbejdspartnere (i punktopstilling)
• Nexus Kommunikation A/S og Cicerone ApS har leveret TV-klip fra deres fælles tv-produktion ”Tysklandsarbejderne”
• Horsens Museum: museumsfaglig sparring
 
Tidsrammer
• Projektstart: 1. juni 2015
• Lancering: 11. januar 2016
• Forventet levetid: ukendt – længe.

user-gravatar
infommex
No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website