Skal du med på et MOOC?

Massive Open Online Course (MOOC) er et globalt online kursusformat, der for alvor har vundet frem gennem de seneste år. MOOCs er MASSIVE, da der stort set ikke er en øvre grænse for deltagerantallet. De er ÅBNE, da det typisk ikke koster noget at deltage og deltagere kan komme fra hele verden. De er ONLINE…ja det giver vist sig selv. Og så er det KURSER, der typisk foregår over et antal uger, og kræver, at deltagerne kan afsætte et par timer om ugen til at blive klogere på et emne.
 
Personligt stiftede jeg bekendtskab med begrebet MOOC på MuseumNext konferencen i Dublin. Oplægsholderen, som introducerede begrebet for mig, var Christine McLean, Community Engagement Manager på National Museums Scotland. I 2015 samarbejdede hun med University of Edinburgh om at lave museets første (og indtil videre eneste) MOOC. Kurset tog udgangspunkt i museets sommerudstilling “Photography, A Victorian Sensation” og forløb over fem uger i efteråret 2015.
 
I oplægget delte Christine sine erfaringer med at planlægge et MOOC som museum. Og hun lagde ikke skjul på, at det var et særdeles tidskrævende projekt, men at hun til enhver tid ville gøre det igen. Særligt samarbejdet med universitetet om at lave online læringsmateriale til et meget bredt publikum havde været givtigt for museet. Kurset bestod, som de fleste MOOCs gør, af en blanding af videooplæg, quizzer og online debatfora. Det gav museet mulighed for at gentænke det digitale indhold, de allerede havde produceret til udstillingen, så det kunne genbruges til det online kursus. Og ikke mindst åbnede det museet op for et publikum fra hele verden, der også kunne være med til at generere nyt indhold til museet i kraft af det materiale, de leverede ind i løbet af kurset. National Museums Scotland brugte platformen Coursera, der sammen med FutureLearn er en af de helt store udbydere af MOOCs. Og når man som indholdsproducent har lavet kurset, er det den valgte platform, der står for markedsføringen mod et internationalt publikum.
 
En nærmere beskrivelse af National Museums Scotlands MOOC og dets indhold kan ses her:

http://blog.nms.ac.uk/2015/09/04/our-new-online-course-is-a-victorian-se… 

https://www.coursera.org/course/vicphoto

Vil du med på et MOOC?
 
Jeg er blevet nysgerrig på MOOCs og denne type onlinekursers potentiale for museumsformidling og -undervisning. For at finde ud af mere, har jeg besluttet at deltage i kurset ”Behind the Scenes at the 21th Century Museum”, som er udbudt på FutureLearn. Bag kurset står University of Leicester og National Museums Liverpool. Kurset er gratis, det starter d. 6. juni og forløber over 6 uger. Som deltager skal man bruge 2 timer om ugen på kurset. Der er fire undervisere fra Museum Studies i Leicester tilknyttet: Dr. Suzanne MacLeod (Director and Head of School), Jocelyn Dodd (reseacher), Richard Sandell (professor) og Sheila Watson (senior lecturer).
 
Hvis du har lyst til at være med, kan du finde mere info og tilmelde dig her: https://www.futurelearn.com/courses/museum/3 
 
Kurset henvender sig til alle med interesse for museer. Jeg kan ikke finde en deltagerliste, men ud af de 335 kommentarer, der allerede er knyttet til kurset, kan jeg se, at vi er en god blanding af studerende og professionelle museumsfolk fra det meste af verden – og at et par stykker allerede har taget kurset én gang, men bare må tage det igen. Det er vel et godt tegn. Om jeg får noget med de øvrige deltagere at gøre, vil tiden vise, men spændende er det, og jeg glæder mig til at komme i gang og blive lidt klogere på MOOCs.

user-gravatar
infommex
No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website